Blog

Osaczeni

(liczba komentarzy 32)

   To ważny dla mnie wpis, bardziej osobisty niż zwykle.

   Połowę życia spędziłem jak dotąd na funkcji dyrektora szkoły. Już jako osiemnastolatek zacząłem odpowiadać za bezpieczeństwo swoich podopiecznych, najpierw zuchów i harcerzy, później także uczniów. W ciągu lat poprowadziłem z górą trzydzieści obozów pod namiotami, zimowisk i kolonii; kierowałem też niezliczonymi wycieczkami i innymi imprezami. Zawsze miałem świadomość ciążącej na mnie odpowiedzialności, ale również wiarę, że zdrowy rozsądek w ocenie sytuacji pozwala znaleźć złoty środek pomiędzy względami bezpieczeństwa, a potrzebą umożliwienia młodym ludziom przeżycia przygody i zdobycia doświadczeń, przydatnych później w samodzielnej drodze przez życie.

   W ciągu niemal czterdziestu lat mojej aktywności pedagogicznej ów zdrowy rozsądek skutecznie temperował zbyt śmiałe pomysły. Potrafiłem też dostrzec zmiany w otaczającym świecie i w samych wychowankach, które powodowały, że to, co kiedyś było dobre, niekoniecznie sprawdzało się później. Na pierwszych obozach wysyłałem zastępy bez dorosłej opieki do lasu, na nocleg w szałasie, i tylko po zapadnięciu ciemności dyskretnie sprawdzałem, czy harcerze są tam, gdzie być powinni. Jeszcze dwadzieścia lat później pozwalałem, by dziesięcioletni uczniowie, również nocą, po kolei zjeżdżali w mroczną czeluść wąwozu Piecówki, na linie rozpiętej między drzewami przez nastoletnich wielbicieli wspinaczki. A i sam podążałem ich śladem. W jeszcze bliższej przeszłości wędrowałem z dzieciakami przez las, rzecz jasna nocą, choć już w zwartej grupie, pełnej opiekunów, jednak na odległość sięgającą nawet dwudziestu kilometrów. Ostatnio z tych wyczynów ostały się tylko krótkie wieczorne spacery prostą jak strzała leśną drogą. Co prawda w małych grupkach pod samodzielną opieką gimnazjalistów, za to z nauczycielami ukrytymi w krzakach, z pomocą Opatrzności czuwającymi nad bezpiecznym przemarszem całego towarzystwa.

   Jak widać, moje pomysły zmieniały się wraz z malejącą samodzielnością, zaradnością i odwagą kolejnych pokoleń, co powodowało, że osobiście czułem się wciąż bezpiecznie, a radość i duma dzieci z przeżytej przygody nie były Anno Domini 2018 wcale mniejsze od tych, jakie odczuwali kiedyś harcerze nocujący w szałasie.

   Żeby zbytnio nie rozwodzić się nad czasami minionymi dodam jeszcze tylko, że również w siedzibie szkoły przez wszystkie lata swoich rządów pozwalałem uczniom na samodzielność, od czasu do czasu tylko czyniąc pewne kroki wstecz, takie choćby, jak instalacja zamków szyfrowych we wcześniej gościnnie otwartych drzwiach. Bardziej z profilaktyki rodzicielskich niepokojów niż własnej obawy. I jakoś to wszystko sobie funkcjonowało, aż wreszcie 13 maja 2019 roku, po raz pierwszy w życiu, zacząłem się bać. A mówiąc ściślej – poczułem się osaczony.

   Było to chwilę po tragedii w Wawrze, gdzie jeden nastolatek zabił nożem drugiego. Do mojej skrzynki e-mailowej dotarło pismo z mazowieckiego Kuratorium z pouczeniem, że zapewnienie uczniom bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych w szkole jest priorytetowym zadaniem dyrektora. Nigdy bym na to nie wpadł! W liście było też polecenie przeprowadzenia rady pedagogicznej na temat obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa, a także spotkań z rodzicami i zajęć z uczniami na ten sam temat. Ktoś wymyślił, że w ten oto sposób skutecznie poprawi  bezpieczeństwo w szkołach. A osiemnaście dni – bo zadanie należało „bezwzględnie” zrealizować do końca miesiąca – to przecież mnóstwo czasu, żeby zebrać Radę Pedagogiczną, odbyć 24 godziny wychowawcze i zgromadzić rodziców 415 uczniów. No i oczywiście całość udokumentować, bo w ramach tradycyjnego wsparcia dla dyrektorów pani kurator zapowiedziała, że w czerwcu wizytatorzy przeprowadzą kontrole „w celu weryfikacji sposobu realizacji powyższych zaleceń”. Nawiasem mówiąc „zalecenie” oznacza doradzenie czegoś, a nie nakazanie, ale nie czepiajmy się słówek. Odebrałem to jako rozkaz i zapowiedź jego egzekucji.

   Ale to jeszcze nie wywołało we mnie lęku, może tylko nieco złości, pomieszanej z rezygnacją. Ba, nie ruszyło mnie nawet nakazane…, przepraszam, zalecone w tym samym piśmie założenie „anonimowej skrzynki na sygnały” od rodziców, choć sam taki pomysł zaprzecza temu, co dla mnie jest w szkole najważniejsze, i czemu poświęciłem pół życia – budowaniu zaufania. Zaufania, które przejawia się między innymi tym, że każdy rodzic może podzielić się z dyrekcją swoim niepokojem, nie uciekając w anonimowość.

   Daleko bardziej zmroziła mnie lektura komentarzy dotyczących zabójstwa w Wawrze. I to bynajmniej nie tych emocjonalnych a niekoniecznie rozumnych wpisów, jakich mnóstwo pojawiło się na forach internetowych czy fejsbuku, ale materiałów sygnowanych przez dziennikarzy całkiem poważnych mediów. Zaś gwoździem do trumny mojego – ciężko chorego już wcześniej – poczucia pedagogicznej pewności siebie stał się… tytuł artykułu w „Rzeczpospolitej”: "Nauczyciele i dyrektor szkoły odpowiedzą za śmierć ucznia".

   Nic to, że jeszcze niewiele wiadomo było o tym zdarzeniu. Nic to, że śledztwo, które niewątpliwie w takiej sytuacji być musi, dopiero miało się zacząć. Że istnieje coś takiego, jak domniemanie niewinności. Autorka artykułu już wiedziała, kto odpowie za śmierć ucznia. Co gorsza, miała w tym swoją rację. Bo przecież nauczyciel odpowiada za powierzone mu dzieci, także podczas dyżuru na korytarzu, zaś dyrektor ponosi odpowiedzialność za wszystko, co dzieje się na terenie kierowanej przez niego placówki... Cytując klasyka, "oczywista oczywistość".

   Sama treść artykułu, pomijając śródtytuł „Wina w nadzorze”, nie była już tak kategoryczna, ale ewidentnie skoncentrowana nie na zabójcy i jego czynie, ale na domniemanych winowajcach wśród nauczycieli i dyrekcji.

   Czytelnicy  bloga "Wokół szkoły" wiedzą, że od pewnego czasu biję na alarm w sprawie fatalnej kondycji psychicznej dzieci, którym nie potrafią pomóc ani rodzice, ani nauczyciele. Co prawda zabójstwo w Wawrze jest tylko incydentem, choć tragicznym w skutkach, ale zaburzenia psychiczne, stany depresyjne, nadwrażliwość emocjonalna i inne zjawiska tego typu, coraz powszechniejsze w młodym pokoleniu, powoli tworzą masę krytyczną, która niechybnie będzie skutkować różnymi dramatami. I w każdym przypadku poszukiwanie winowajców rozpocznie się od nauczycieli. Tymczasem ja, jako dyrektor szkoły odpowiedzialny literalnie za wszystko, co dzieje się w placówce, przestaję dostrzegać możliwość skutecznego przeciwdziałania mnożącym się zagrożeniom. Czuję więc narastający lęk, który stopniowo zaczyna dominować nad moją wieloletnią wiarą w moc zdrowego rozsądku.

   Proszę zwrócić uwagę, że kadra kierownicza jest w swojej masie wielkim nieobecnym dyskursu dziejącego się wokół wydarzeń wstrząsających ostatnio polską oświatą. Rzadko ktoś wypowiada się pod nazwiskiem. Rzadko ktoś prezentuje własną ocenę sytuacji. Wszyscy zajęci są ogarnianiem wszystkiego – a to kompletowaniem komisji egzaminacyjnych, a to upychaniem dzieci w przeładowanych klasach, a to poszukiwaniem wciąż brakujących pieniędzy, snuciem misternych arkuszy organizacyjnych z gatunku fantasy, w atmosferze prowizorki i z niepokojem, co nowego, z pewnością nieprzyjemnego, przyniesie jutro. Jak choćby taki list z kuratorium, który oczywiście zostanie „zrealizowany”, mimo że poza uspokojeniem urzędniczych sumień i zaspokojeniem politycznej potrzeby władz, by pokazać suwerenowi, że się o niego troszczą, zadziała to równie skutecznie, jak plasterek na ropiejącą ranę. Ale przecież żaden dyrektor nie zaryzykuje czynnego oporu przeciw „zaleceniom” kuratora. Ja także nie.

   Sprawowanie funkcji kierowniczej w oświacie fantastycznie sprzyja ekspresji genu oportunizmu. W konkretnej sytuacji rzeczonego pisma kusi dyrektora prosta racjonalizacja: co komu zaszkodzi takie szkolenie?! Choćby bezsensowne. Albo: robię, bo to mój obowiązek. Choć odbycie tych wszystkich posiedzeń, lekcji i zebrań niezawodnie przyniesie tylko jeden konkretny pożytek – wizytator nie będzie miał do czego przyczepić się, oczywiście, o ile dyrektor nie zapomni udokumentować podjętych działań. Ale nie zapomni – lata treningu i instynkt samozachowawczy zrobią swoje.

   „Wielcy nieobecni” tworzą kilkudziesięciotysięczną rzeszę ludzi, bez których… – uwaga, wszyscy, którzy obecnie debatujecie na naradach, przy stolikach rozmaitego kształtu, albo choćby tylko snujecie swoje wizje w internecie!, …bez których żadna zmiana w oświacie nie zajdzie, a którzy mają pełne prawo – podobnie jak ja – odczuwać rosnące zagrożenie. Już bezpośrednio dla swojego bezpieczeństwa. W efekcie gotowość podejmowania własnych inicjatyw, nigdy w tej grupie nie rozpowszechniona, teraz zmierza asymptotycznie do zera. Bo w obliczu z górą tysiąca zadań dyrektora (to nie jest chwyt retoryczny, ich naprawdę można tyle wyliczyć!), nie ma fizycznej możliwości uniknięcia błędów i zaniedbań, za które w każdej chwili ktoś może skoczyć mu do gardła. Do wyboru: rodzice, media, kuratorium, prokurator…

   Wiem, że nie ma przymusu pełnienia funkcji kierowniczej w oświacie. Sam coraz częściej zastanawiam się nad sensem kontynuowania tej pracy. To, co mnie trzyma, to świadomość, że każda władza, a już szczególnie obecna, marzy właśnie o dyrektorach na tyle zalęknionych, by bez szemrania koncentrowali swoją aktywność na wdrażaniu choćby najbardziej bzdurnych przepisów, panowaniu nad podległym personelem i posłusznej realizacji obowiązującej aktualnie wizji wychowania. W służbie państwa, a nie społeczeństwa. Tymczasem ja uważam, że nie po to wygrzebywaliśmy się w szkołach z pozostałości realnego socjalizmu, by po trzydziestu latach przyjąć jego nową inkarnację.

   Nie chciałbym, żeby ten artykuł został odebrany jako polityczny głos przeciw władzy. Władza tylko wykorzystuje do swoich celów zjawisko rozprzestrzeniające się we współczesnych społeczeństwach z siłą wodospadu – ustawiczne poszukiwanie odpowiedzialnych za wszystko, co się ludziom nie podoba, i swoisty szantaż moralny, który skutecznie tłumi głosy rozsądku. Bo czyż wypada mi dzisiaj powiedzieć, że dzieci nie muszą, ba, nie powinny być tak stuprocentowo zabezpieczone?! Że rodzice nie muszą, a nawet nie powinni wiedzieć wszystkiego, co dotyczy ich dzieci ?! Że młody człowiek nie musi, a nawet nie powinien być tak po prostu szczęśliwy, szczególnie, że jedyne, co wiemy o tym uczuciu na pewno, to jakie substancje chemiczne są jego źródłem w organizmie?! Nie, po trzykroć nie, nie wypada! To właśnie dlatego stwierdziłem powyżej, że nie tylko boję się, ale czuję osaczony.

   Widzę i czuję, jak taplamy się w bagnie, jak z rewolucyjnym zapałem unieważniamy autorytety i ujawniamy wszelkie wady tego świata, bez perspektywy (moim zdaniem), że przyniesie to jakiekolwiek oczyszczenie. Bo czyż naprawdę rewizja osobista każdego ucznia w wejściu do szkoły, w tysiącach placówek, w celu wykrycia ewentualnego psychopaty, który przyniesie ze sobą mordercze narzędzie, spowoduje, że wszyscy będą bezpieczni i zdrowsi? Otóż wręcz przeciwnie, wszyscy będą bardziej chorzy, na chorobę, którą proponuję nazwać lupulozą. Od „Homo homini lupus est!”, czyli „Człowiek człowiekowi wilkiem”. Popatrzcie na tych, co wciąż chcieliby zaostrzać kodeks karny i epatują tym społeczeństwo. To lupulitycy w klinicznym stanie owej choroby. Poprawiacze świata, którzy psują go jeszcze bardziej.

   Wrócę na koniec raz jeszcze do mojego osobistego poczucia zagrożenia. Biorącego się stąd, że nie potrafię przewidzieć każdego możliwego niebezpieczeństwa i stosownie się przed nim zabezpieczyć. Albo, że pozorne zabezpieczenie rodzi, moim zdaniem, jakieś inne niebezpieczeństwo. W takim stanie ducha funkcjonuje dzisiaj dyrektor szkoły. Cóż się dziwić, że w poczuciu osaczenia większość ucieka w rutynę, a za osiągnięcie uważa zapewnienie uczniom i nauczycielom, a przy okazji sobie, świętego spokoju. Co zresztą coraz rzadziej się udaje...

   Z wisielczym humorem można stwierdzić, że jest jedno światełko w tym tunelu. Mianowicie można znaleźć w oświacie bezpieczniejszą pracę - ministra edukacji narodowej. Oto funkcja, pełniąc którą można zrujnować dorobek życia wielu ludzi, uczynić z setek tysięcy uczniów „stracone pokolenie”, upokorzyć rzeszę nauczycieli, a do tego wszystkiego uzyskać miażdżącą ocenę swoich dokonań w kontroli przeprowadzonej przez inspektorów z NIK. I nie ponieść za to żadnych realnych konsekwencji. Wręcz przeciwnie – otrzymać w nagrodę szansę reprezentowania swojego kraju na forum europejskiej wspólnoty! I jeszcze mieć władzę pouczać i straszyć dyrektorów szkół, przypominając im przy każdej okazji, że za to albo za tamto ponoszą odpowiedzialność. To jest po prostu niemoralne, a na braku moralności sensownej edukacji budować się nie da.

   Drodzy Czytelnicy! Napisałem powyższe, by dać upust swoim emocjom, ale także by zwrócić Waszą uwagę, że nikt nie jest dzisiaj bezpieczny. Lupuloza rozprzestrzenia się za pośrednictwem nas wszystkich. Przez codzienne emocje w sprawach nieważnych. Przez wizje poprawy świata za cenę zburzenia tego, co dotychczas. Przez zachwyt, że ktoś dowalił komuś, kogo nie lubimy. Przez pretensje, że ten czy tamten głupek nie zrobił, zorganizował czegoś tak, by było zgodne z naszymi oczekiwaniami.

   Nie liczę na szybkie opracowanie szczepionki przeciwko tej chorobie. Ale warto przynajmniej wiedzieć, że takie schorzenie istnieje, i w jaki sposób się rozprzestrzenia.

* * *

   Jeśli ktoś ma ochotę poczytać chwilę dłużej, zapraszam w tym miejscu do lektury specjalnie dobranego pod kątem dzisiejszego tematu fragmentu mojego ulubionego artykułu Włodzimierza Zielicza pt. Polska szkoła jest i pozostanie na razie mało atrakcyjna dla uczniów. Tekst, opublikowany z górą 10 lat temu, pozostaje w pełni aktualny. Prorok jakiś ten Zielicz, czy co…?

   BHP

   Praktycznie wszystkie aktywne i ciekawe formy prowadzenia zajęć, a już szczególnie projekty, zakładają, że część uczniowskich działań będzie się odbywała samodzielnie, w grupach, często poza terenem szkoły, bez bezpośredniego (osobistego!) nadzoru nauczyciela. Choćby po to, by takie umiejętności samodzielnego działania w grupie wyrobić. Tymczasem w całej Polsce na obowiązkowych kursach BHP setki tysięcy nauczycieli są uczone, że nie ma nic gorszego niż nawet na chwilę spuścić oko z wychowanków, choćby byli już gimnazjalistami czy licealistami, a do szkoły i ze szkoły jeździli samodzielnie (!) godzinami przez milionowe miasto.

   Zetknąłem się już nie raz na basenie z paniami nauczycielkami, które na polecenie dyrekcji szkoły, koniecznie musiały przejść razem z podopiecznymi chłopcami przez męską rozbieralnię i prysznic (szkoła wynajmowała tylko połowę basenu).

   Co więcej - na tych kursach uczy się też, że jeśli np. twoi nastoletni wychowankowie na wycieczce zechcą sobie pograć w siatkówkę, a ty nawet przy tym będziesz, nie będąc nauczycielem WF, to i tak odpowiadasz za skutki, zawsze możliwych, nieszczęśliwych wypadków. Odpowiadasz, bo nie masz stosownych uprawnień do prowadzenia podobnych zajęć...

   Dobrą ilustracją i przestrogą jest tu słynna sprawa Ani - samobójczyni z Gdańska, a dokładnie jej nauczycielki. Na polecenie dyrektora (!) zostawiła na część lekcji klasę nie małych dzieci przecież, ale 14-latków, by zająć się bodajże przygotowaniem apelu (a więc nie piciem kawy!). Komisja Dyscyplinarna przy kuratorze wymierzyła jej karę tylko o oczko niższą od usunięcia z zawodu.

   Jest taka, skądinąd dość atrakcyjna i kształcąca, forma zajęć z WOS, zwana zwiadem społecznym. Uczniowie (czy harcerze - u nich ona też występuje) udają się grupami (czy zastępami), po uprzednim przygotowaniu, do wybranych instytucji i miejsc, by z różnych stron spojrzeć na jakiś społeczny problem, a następnie wymienić się swoimi obserwacjami z pozostałymi. Oczywiście nauczyciel może wspomagać fazę przygotowania i podsumowania, ale zwiadu grupy dokonują, o zgrozo, same... Co skądinąd jest dla uczestników bardzo rozwijającym doświadczeniem. Tylko jak ich tu samych puścić, jeszcze się któryś 17-latek poślizgnie na skórce od banana i kto będzie odpowiedzialny?...

   W atmosferze, w której optymalne z punktu widzenia bezpieczeństwa nauczyciela byłoby ubranie jego podopiecznych w kaftany bezpieczeństwa na czas pobytu w szkole, a praktycznie nawet wkręcenie żarówki wymaga odpowiednich, poświadczonych i zdobytych na szkoleniu uprawnień, trudno oczekiwać masowości wszelkich interesujących więc nieszablonowych działań, które nauczycielskie ryzyko odpowiedzialności czy choćby oskarżeń i śledztw znacznie zwiększają. Trudno też wykorzystywać inne, akurat dostępne zasoby, jak dodatkowe umiejętności i zainteresowania nauczyciela, wolontariuszy.

   Kraje cywilizowane sobie z takimi sprawami radzą, my nie chcemy ich nawet dostrzegać... 

Wróć

Dodaj komentarz

Skomentował Xawer

"zdrowy rozsądek w ocenie sytuacji pozwala znaleźć złoty środek"
Niestety czasy się zmieniły, przechylając w stronę absurdalnego bezpieczeństwa i zdrowy rozsądek nie wystarcza. Nie tylko bzdurne zalecenia/polececia.
Vide kubki z McDonalds, z wielkim napisem "uwaga! kawa może być (może - sic!) gorąca". Albo kuchenka mikrofalofalowa Boscha z naklejką z przekreślonym na krzyż rysunkiem (chyba) chomika i napisem, że można w niej wysuszyć mokrą odzież, ale nie mokre zwierzęta.
Albo przepis, który kazał ochronie na Okęciu zarekwirować mojej koleżance tubkę z kremem.

Skomentował Tadeusz

PYTLAK na Ministra EN !!!

Skomentował Aneta

Nie wiem, ile osób zwróci uwagę na ten tekst - jakże potrzebny głos. Zagrożenie "osobiste" dyrektora szkoły, osaczenie, donosy, skargi dwudziestu rodziców (w szkole, w której było prawie czterystu uczniów) - to wszystko sprawiło, że nie żałuję tego, że organ prowadzący szkołę postanowił "się mnie pozbyć" w ubiegłym roku szkolnym. Dwa lata odpierałam ataki małej grupki rodziców czekając na jakieś wsparcie z góry. Doczekałam się kontroli kontroli - w sumie w ciągu trzech lat trzy kontrole. Protokołów ostatniej nie podpisałam, bo osoby kontrolujące przekroczyły swoje uprawnienia i niejednokrotnie złamały prawo oświatowe, łącznie z wynoszeniem dokumentów ze szkoły do hotelu - arkuszy ocen, dzienników szkolnych, księgi protokołów, itd. O przekrętach mogłabym chyba książkę napisać. Szkole zawieszono na trzy dni po moim "odejściu", bo nie było kierownika. Zresztą, nie byłam jedyna wyrzuconą osobą. Połowa grona odeszła wraz ze mną. W tej chwili dzieci wypuszczane są wcześniej że szkoły, bez wcześniejszego poinformowania rodziców, zostawiane bez opieki na wolnej lekcji, organ prowadzący nie reaguje na skargi. Zapisy do szkoły odbędą się w czasie zajęć szkolnych - choć zagraża to bezpieczeństwu dzieci. I co? I nic. Szkoła działa. Byle jak, ale działa. Najważniejsze, że papier wszystko przyjął i nikt nie wytyka zwierzchnikom błędów. Tak wygląda dziś Polski system edukacji.

Skomentował Piotr

<<Vide kubki z McDonalds, z wielkim napisem "uwaga! kawa może być (może - sic!) gorąca".>>

Ale ten napisał oraz obniżenie temperatury kawy o kilka stopni to był efekt fatalnych poparzeń do których dochodziło w restauracjach McDonald i samochodach. Słynna sprawa odszkodowania za wylany kubek jest mało śmieszna gdy człowiek doczyta, że kobieta miała poparzenia 2-go i 3-go stopnia i nigdy nie odzyskała pełni zdrowia, a jednocześnie McDonald miał wiedzę o tym, że podaje za gorącą kawę i że obniżenie o parę stopni temperatury kawy spowoduje, że wylana nie będzie powodować tak straszliwych uszkodzeń.

A wracając do meritum sprawy to jako rodzic 6-latka i 4-latki właśnie podjęliśmy decyzję, że uciekamy z systemu publicznego, bo widzimy tylko pognębiający się kryzys i coraz więcej siwych włosów pani dyrektor, która pudruje wszystkie braki.

Skomentował Włodzimierz Zielicz

@Piotr
1.Wiadomo, że gorąca kawa może poparzyć i że trzymając kubek z kawą nie należy ruszać ze zbyt wielkim przyspieszeniem. 80-letnia babcie, która dostała to słynne wielomilionowe odszkodowanie, dostała je, taki był pozew, za utracone radości z życia erotycznego ... ;-) Jest to wynik aktywności poszukujących coraz nowych żerowisk zbyt licznych amerykańskich adwokatów. Podobnie jak to, że na tubce pasty do butów zaznacza się w USA rysunkami, że nie służy ona do jedzenia i wiele innych podobnych ostrzeżeń ... 2.Polska biurokracja i rodziców(!) potrafi dorwać w tych kwestiach, więc jak Pan ucieknie z systemu publicznego, to może nie pomóc, szczególnie, że zjawisko u nas narasta .. ;-(
3.Nie wiem czy Pan doczytał, ale autor bloga jest dyrektorem. świetnej zresztą, szkoły NIEPUBLICZNEJ (społecznej) akurat ... ;-)

Skomentował Xawer

Właśnie o signum temporis napisałem.
Tragiczne poparzenia po polaniu się kawą są powodem dla kretyńskiego ostrzeżenia (bo oczywiście, każdy człowiek myśli, że kawa zawsze jest zimna, więc trzeba go ostrzec, że jednak może być gorąca). Podobnie jeszcze bardziej tragiczny przypadek śmiertelnego zadźgania nożem jednego ucznia przez innego jest powodem, by robić rady pedagogiczne i pogadanki o bezpieczeństwie. A upieczenie w kuchence mikrofalowej pekińczyka przez pewną niemiecką staruszkę z zupełną demencją jest powodem, by ostrzegać wszystkich, że w kuchenkach nie można suszyć żywych zwierząt. Najbardziej tragiczne rozbicie przez Al'Kaidę samolotów o World Trade Center jest wystarczającym powodem, by mojej kolezance zabrać krem do rąk. Etc. Takie czasy.

Skomentował Hanka

Dziękuję za ten tekst, jak za inne zresztą. Przywracają mi wiarę w to, że nie jestem zgorzkniałą paranoiczką i na nasz system oświaty patrzę obiektywnie. Z dyrektorowania zrezygnowałam juz kilka lat temu. Poziom absurdu i wymaganego oportunizmu był zbyt duży do udźwignięcia. (A do osoby powyżej, skarżącej się na kontrole KO - ja przeżyłam 11 w roku i jeszcze ewaluacje całościową na koniec. I nie, nie odeszłam wtedy ze stanowiska. Choć po czasie uważam, że niepotrzebnie się przed tym broniłam).

Skomentował Adam

Nieswojo się w tej roli czuję - będę bronił urzędników.
A dlaczegoż to Pan Dyrektor Szanowny ma do nich pretensje? Wydali zalecenie, bo cóż innego mogli zrobić? A że w trybie propozycji nie do odrzucenia? No cóż - chcą być w zalecaniu skuteczni. Nie można mieć do nich pretensji. A jeśli już, to odwrotne - o to, że problem dostrzegli tak późno. Tragicznie późno.
Więc niechże Pan Dyrektor się nie mazgai i nie upupia, tylko w dalszym ciągu organizuje rajdy i wycieczki, na których dzieci świetnie uczą się życia.

Skomentował Włodzimierz Zielicz

@Adam
Jedynym(!) celem TYCH urzędników i całego ich aparatu (często wiecznego!) MEN/kuratoriów jest doraźna obrona własnych stołków za wszelką cenę!!! Dlatego te stołki powinny zniknąć razem ze swoimi strukturami, bo przy takim podejściu już NIC dobrego i pozytywnego dla edukacji polskiej już nie są w stanie zrobić, a kosztują i one i ich PR-owe drobiazgowe zarządzanie całą oświatą jak jedną szkołą niesamowicie dużo!!! W USA nie ma ministerstwa edukacji w naszym rozumieniu (organu WŁADZY z kuratoryjnym ramieniem), jest wielka autonomia stanów, jednostek samorządu i samych szkół, a jakoś żyją. W Niemczech struktura landowa i wielkie kompetencje i szkół i samorządów. I jakoś żyją bez szczegółowych wytycznych, bez PR-owych ogólnopolskich reakcji na każdą medialną "sensację" ... ;-)

Skomentował Xawer

@W.Zielicz
USA i Niemcy są państwami federacyjnymi. Należy raczej porównywać Polskę do pojedynczego stanu w USA czy landu w Niemczech. I tu już aż takiej wolności na szczeblu dyrektora pojedynczej szkoły nie ma, tyle tylko, że podlega biurokracji i jej absurdom nie ogólnopaństwowej, a landowej/stanowej. Z równymi głupotami. Udało Ci się z USA i Niemcami trafić dokładnie w miejsca pochodzenia tych samych absurdów rozwiązań pozornie zwiększających bezpieczeństwo, jakie cytowałem.

@Adam
"Wydali zalecenie, bo cóż innego mogli zrobić?"
Mogli niczego nie robić. Cieszyłbym się, gdyby nie robili, a zwłaszcza, gdyby ich w ogóle nie było. Słusznie W.Z. pisze, że celem aparatu urzędniczego (czytajmy N.C.Parkinsona!) jest uzasadnianie potrzeby swojego istnienia.

Skomentował Włodzimierz Zielicz

@Xawer
Ja byłem w USA, uczyłem też w amerykańskiej szkole, a ty sobie tylko amerykańską oświatę wyobrażasz... ;-) Otóż, pomijając regulacje PRAWNE, szkoła zależy prawie wyłącznie od wybieranej w danej jednostce samorządu najniższego szczebla RADY SZKOLNEJ. I żaden urząd, ani federalny, ani stanowy, nie może jej ot tak sobie, pod wpływem medialnego wydarzenia, wydać wiążących poleceń, na dodatek tak szczegółowych poleceń. Już nie mówiąc o kontroli wykonania przez tłum wizytatorów, których zresztą nie ma ... ;-) Podobnie w Niemczech, nie mówiąc o innej kulturze zarządzania ...

Skomentował Xawer

@W.Z.
Nie wiem kto wydał ten przepis, ale we wszystkich publicznych szkołach średnich w District of Columbia (okręg metropolitalny Waszyngtonu) są zainstalowane bramki, wykrywające metal.
To, twoim zdaniem, mniejsza paranoja bezpieczeństwa, niż zalecenie/polecenie przeprowadzenia rad pedagogicznych o bezpieczeństwie i zostawienie im decyzji o środkach bezpieczeństwa?

Rzeczywiście, nie znam z autopsji amerykańskiego szkolnictwa. Nie wierzę jednak, żeby The Washington Post pisał nieprawdę co do faktów:
https://www.washingtonpost.com/local/education/do-metal-detectors-and-x-ray-machines-belong-in-schools/2018/08/14/b4c31674-9f2d-11e8-8e87-c869fe70a721_story.html

Skomentował Adam Kusio

Panie Jarosławie,
Ja widzę szansę w tworzeniu prawdziwych wspólnot rodziców, kadry i uczniów, w których wspólnie wypracowywane są rozwiązania dające poczucie bezpieczeństwa wszystkim zainteresowanym. Na MEN nie ma co czekać, biurokracja, politycy jeszcze nigdy niczego nie zmienili na lepsze. Nasza wiara w oświeconych, mądrych liderów, którzy swoje talenty przywódcze wykorzystują dla dobra ogółu jest trwaniem przy naiwnym, romantycznym postrzeganiu liderów, którzy mieli by nas zbawić.
Dajmy sobie z nimi spokój. Szkoda energii. Energię warto przekierować na rozmowy z kadrą, rodzicami i uczniami jaką szkołę chcecie tworzyć, jakie relacje chcecie mieć, co jest ważne, jakie widzicie możliwości, co możecie dla siebie wzajemnie zrobić. Na to mamy wpływ bo to zależy tylko od nas.
Koncentracja na politykach, kuratorach, Men itp. tylko dodaje im ważności, stawia ich na piedestale i sprowadza nas do petentów, którzy domagają się by oni byli inni niż są. Oni się nie zmienią. Dajmy sobie z nimi spokój.
Tworzenie bezpiecznej szkoły jest w naszych rękach, członków społeczności szkolnej. Na to mamy wpływ.
Trzymam kciuki, by odnalazł Pan źródła energii w tym co Pan robi i w ludziach z którymi Pan tworzy tak wyjątkowe miejsce.
Pozdrawiam serdecznie
Adam Kusio

Skomentował Włodzimierz Zielicz

@Xawer
Jeśli Rada Szkolna Waszyngtonu tak uchwaliła, to są - Waszyngton to wbrew pozorom niebezpieczne miasto. W USA zresztą wiele "banalnych" urzędów ma takie bramki. No i tam jest 50 tys. trupów rocznie - skutek nieograniczonego dostępu do broni palnej! Ale za to odpowiada BEZPOŚREDNIO przed wyborcami w Waszyngtonie. Ba - przepis dotyczy tylko szkół średnich. Ale już w suburbiach Waszyngtonu (bezpieczniejsza okolica i zamożniejsza!) albo stanie (nie mieście New York) bramek może nie być. To INDYWIDUALNA decyzja Rady Szkolnej dostosowana do warunków zdecydowanie lepiej niż centralne decyzje naszego MEN do LOKALNYCH warunków.

Skomentował Xawer

@W.Z.
Przed wyborcami w Waszyngtonie - właśnie. Nie na "najniższym szczeblu" tylko na szczeblu stanu - D.C. jest równoważny stanowi. O tym właśnie pisałem - biurokracja jest na poziomie stanu, a nie całego państwa, jak w Polsce. Co za różnica, czy to jest biurokracja wspólna dla kilkumilionowego dystryktu, czy dla kilkumilionowego państwa? Owszem, Polska jest jeszcze jakieś 10 razy większa. Ale nie nazywaj tego "lokalnością" i "najniższym szczeblem". Myślisz, że gdyby biurokracja szkolna urywała się na poziomie Warszawy, a nie byóła scentralizowana dla całej Polski, to byłaby mądrzejsza?

W suburbiach Waszyngtonu jest to samo. Czytaj zamieszczony artykuł. A nie o stanie NY, tylko o DC się wypowiadałem. Raz jeszcze - w federacyjnym państwie każdy stan jest równoważny Polsce i nie można ich traktować in gremio - poza nielicznymi regulacjami federalnymi.

Czym niby ma się różnić Rada Szkolna Dystryktu Columbia od polskiego Ministerstwa?

Skomentował Adam

@Adam Kusio
Amen.

Skomentował Włodzimierz Zielicz

@Xawer
DC Columbia ( tylko 700 tys.mieszkańców! )ma uprawnienie stanu, tak jak kiedyś miasto Warszawa - województwa.Suburbia Waszyngtonu(a tam cywilizowani ludzie mieszkają) (poza granicami DC już dystryktowej legislatywie nie podlegają, bo to stan Maryland jest). Więc Rada Szkolna (niezależna od reszty administracji, bo wybieralna w wyborach!) odpowiadałaby Radzie Szkolnej Łodzi, gdyby taka rada istniała ... ;-)

Skomentował mar_kow

Lupuloza dotyczy nie tylko kręgu oświaty... Od dawien dawna służby mundurowe są skażone tym problemem. Nie mówię tu oczywiście o najniższych szeregach tylko tych porównywalnych z poziomu dyrektora szkoły. Plusem jest tylko to że jest możliwość wcześniejszej emerytury bo w sumie i tak na dłuższą metę nie da się wytrzymać...

Skomentował Xawer

@W.Z.
Jeśli wolisz przykład zbliżonej biurokracji z większego amerykańskiego miasta - New York City - to każda szkoła musi co roku opracować plan bezpieczeństwa, zatwierdzić go w policji, radzie szkolnej i jeszcze gdzieś, a jego przestrzeganie jest potem nadzorowane przez specjalnie w tym celu powołanych agentów. Nazywasz to mniejszą biurokracją, niż w Polsce?

https://www.schools.nyc.gov/school-life/policies-for-all/safety/parent-guide-to-school-safety-and-emergency-preparedness

Skomentował Włodzimierz Zielicz

@Xawer
Oczywiście, że jest to mniejsza biurokracja niż w Polsce - ich plany są REALNE (a nie po to żeby były!) i oni je realizują, ćwiczą(również razem z policja i strażą pożarną!). Te plany są podstawą przydziału środków na konkretne przedsięwzięcia (bo jak jest pln, to muszą być spełnione warunki jego realizacji!) itd. Uczestniczyłem w ciągu miesiąca w 5 alarmach bombowych w szkole, w której uczyłem - to działa!!! W Polsce mamy plany, programy i procedury bezpieczeństwa, profilaktyki, wychowania takiego siakiego i owakiego, postępowania z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych, wycieczek i sam Bóg wie ile jeszcze. Tyle, że u nas one są po to ŻEBY BYŁY i ładnie brzmiały ... :-( W USA - takie mają warunki- rzeczywiście poświęcają bezpieczeństwu wielką uwagę, ale robią to nie dla PR ministra czy kuratora, ale SERIO!!!
To cytat z tekstu mojej żony po morderstwie w szkole w Wawrze >Znam wiele dzieci, które uczęszczały do szkół w USA w różnych stanach. Otóż mają te szkoły wiele innych zabezpieczeń nie tylko przed uczniami, ale również napastnikami z zewnątrz – ot choćby przyciski alarmowe (do ochrony lub policji). Jest ich po kilka w każdej klasie do wykorzystania przez nauczyciela lub uczniów w niebezpiecznych sytuacjach. W wielkich szkołach są również regularne posterunki policji (w mundurach i po cywilnemu) z siecią informatorów. Wszędzie dyrektor szkoły lub jego dyscyplinarny zastępca może nałożyć dość dotkliwe (nie fizyczne bynajmniej!) kary zarówno na ucznia jak i na jego rodziców.
No i oczywiście w drastycznych przypadkach szkoła może (w zakresie wieku obowiązku szkolnego!) wyznaczyć uczniowi nauczanie domowe (w domu – nie należy mylić z tym co się w Polsce rozumie pod tą nazwą).
Uczeń popełniający przestępstwa łatwo trafia do instytucji wychowawczych.
Po osiągnięciu granicy wieku obowiązku szkolnego (ok.16 lat w zależności od stanu) może być po prostu ze szkoły usunięty. Sprzedaż i posiadanie narkotyków (i broni!)na terenie szkół grozi karą 2-3 razy wyższą, niż poza nim. Mimo to co roku w USA przynajmniej kilku uczniów urządza w swojej szkole masakrę.< A to tylko wielki skrót!!!

Nasza strona używa, do prawidłowego działania używa technolgii ciasteczek. Więcej informacji na ten temat na stronie: Więcej...